zoek bewaard kaart contact

Tijdlijn

Op de tijdlijn vindt u bekende Puttense geschiedverhalen. Samen vormen zij de 'Canon van Putten'. Deze canon laat zien hoe leven er in Putten in andere tijden uitzag. Van de vroegste bewoners (zo'n 4000 jaar voor Christus) tot de 20e eeuw. Over landgoederen en Eierhal. Over maalschappen, onderwijs en toerisme. Over de razzia. Blader mee door de geschiedenis van Putten.

-4100
-4000
0
100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
1100
1200
1300
1400
1500
1600
1700
1800
1900
2000

Vroegste bewoners van Putten

-4000 tot -3000

Romeinen

101 tot 200

Grafveld Krachtighuizen

550 tot 800

Vroege missionarissen in Putten

750 tot 750

Kerkbouw Putten

800 tot 800

Bewoning en bedrijf in het Putten van de vroege middeleeuwen

800 tot 1000

Maalschappen

1000 tot 1200

Splitsing parochie en deling schoutambt

1200 tot 1400

De vroegste versterkte huizen

1200 tot 1400

Het ontstaan van de polder Arkemheen

1356 tot 1776

Gelderse onafhankelijkheidsstrijd

1400 tot 1520

Coop Schrassertfonds

1500 tot 1647

Latere versterkte huizen

1500 tot 1600

Reformatie

1500 tot 1600

Sociale zorg

1500 tot 1700

Amptsjonkers

1600 tot 1700

Buitenplaatsen zeventiende eeuw

1619

Papierindustrie

1661

Het Putter Stoomgemaal

1703 tot 1886

Einde ampt - begin gemeente

1795

Einde kloosterbezit

1800 tot 1825

Einde maalschappen

1800 tot 1900

Korenmolens

1800 tot 1900

Wegen en spoorweg in Putten

1800 tot 1900

Watersnood Putten

1825

Kadaster

1832

Bosbouw

1843

Buitenplaatsen negentiende eeuw

1850 tot 1900

Landbouw

1850 tot 1950

Onderwijs

1850 tot 1950

Puttense kunstenaars

1863

Toerisme

1863

Herstellingsoord

1900 tot 1950

Markthal

1900 tot 1977

Boterfabriek

1904 tot 1919

Tweede Wereldoorlog in Putten

1940 tot 1946

Razzia 1944

1944

Ontwikkeling van industrie en nijverheid in Putten

1950 tot 2000

Verhaal van Putten

2018 tot 2019

Lees later Druk af

Deel deze tijdlijn

Vroege missionarissen in Putten

Periode: 750 -750

Op de Veluwe is nog lang vastgehouden aan de oude Germaanse godsdienst. De verbintenis tussen mens en natuur was daarbinnen erg belangrijk. Omstreeks 750 stond de bekering tot het christendom echter voor de deur.

St. Liudger © Gemeentearchief Putten

Werden © Gemeentearchief Putten

Kaart christianisering © Gemeentearchief Putten

Willibrord en Bonifatius 

Tegen het eind van de zevende eeuw vestigt de Frankische vorst Pepijn II zijn macht in onze streken. Daardoor kunnen Willibrord en de zijnen en vervolgens Bonifatius structureel werken aan de bekering van deze gebieden. Rond 750 is de Veluwe grotendeels tot het Christendom is overgegaan, al dan niet oppervlakkig. 

Liudger

Een verdergaande verdieping van de missionering vindt later door Liudger plaats. Hij begint zijn missioneringwerk in 774, eerst in het gebied rond Deventer en vanaf 777 in de eigenlijke Friese landen. Vanaf 793 wordt hij ingezet voor de missionering onder de Saksen die toen juist door Karel de Grote onderworpen waren. Vanwege de onrust in hun gebied werkt hij vanuit Werden aan de Ruhr. Daar sticht hij een Benedictijner proosdij met kerk en school. Ten onrechte wordt van Werden vaak gesproken als over een klooster. Omdat het dus eigenlijk een proosdij was werden de Werdense goederen op de West-Veluwe ‘proostgoederen‘ genoemd.

Schenkingsoorkonden

Bij zijn tochten door Noord-Nederland en naar Utrecht moet hij vaak de Veluwe hebben doorkruist en daar goede relaties hebben opgebouwd met de lokale heersende klasse. Dat kon hij vanwege zijn eigen Friese adellijke afkomst. Dit blijkt uit de schenkingsoorkonden die bewaard zijn gebleven waarin Liudger en zijn proosdij te Werden met goederen zijn begiftigd. 

Dit verhaal is onderdeel van de canon van Putten. Het volgende venster is hier te vinden.

©2018 - Verhaal van Putten is een initiatief van de gemeente Putten

Disclaimer | Privacyverklaring

Ontwerp: INZPIRE Communicatie | Webdevelopment: Haagen Internet

Deze site gebruikt cookies

Accepteren

Bekijk ons privacy-beleid.