zoek bewaard kaart contact

Tijdlijn

Op de tijdlijn vindt u bekende Puttense geschiedverhalen. Samen vormen zij de 'Canon van Putten'. Deze canon laat zien hoe leven er in Putten in andere tijden uitzag. Van de vroegste bewoners (zo'n 4000 jaar voor Christus) tot de 20e eeuw. Over landgoederen en Eierhal. Over maalschappen, onderwijs en toerisme. Over de razzia. Blader mee door de geschiedenis van Putten.

-4100
-4000
0
100
200
300
400
500
600
700
800
900
1000
1100
1200
1300
1400
1500
1600
1700
1800
1900
2000

Vroegste bewoners van Putten

-4000 tot -3000

Romeinen

101 tot 200

Grafveld Krachtighuizen

550 tot 800

Vroege missionarissen in Putten

750 tot 750

Kerkbouw Putten

800 tot 800

Bewoning en bedrijf in het Putten van de vroege middeleeuwen

800 tot 1000

Maalschappen

1000 tot 1200

Splitsing parochie en deling schoutambt

1200 tot 1400

De vroegste versterkte huizen

1200 tot 1400

Het ontstaan van de polder Arkemheen

1356 tot 1776

Gelderse onafhankelijkheidsstrijd

1400 tot 1520

Coop Schrassertfonds

1500 tot 1647

Latere versterkte huizen

1500 tot 1600

Reformatie

1500 tot 1600

Sociale zorg

1500 tot 1700

Amptsjonkers

1600 tot 1700

Buitenplaatsen zeventiende eeuw

1619

Papierindustrie

1661

Het Putter Stoomgemaal

1703 tot 1886

Einde ampt - begin gemeente

1795

Einde kloosterbezit

1800 tot 1825

Einde maalschappen

1800 tot 1900

Korenmolens

1800 tot 1900

Wegen en spoorweg in Putten

1800 tot 1900

Watersnood Putten

1825

Kadaster

1832

Bosbouw

1843

Buitenplaatsen negentiende eeuw

1850 tot 1900

Landbouw

1850 tot 1950

Onderwijs

1850 tot 1950

Puttense kunstenaars

1863

Toerisme

1863

Herstellingsoord

1900 tot 1950

Markthal

1900 tot 1977

Boterfabriek

1904 tot 1919

Tweede Wereldoorlog in Putten

1940 tot 1946

Razzia 1944

1944

Ontwikkeling van industrie en nijverheid in Putten

1950 tot 2000

Verhaal van Putten

2018 tot 2019

Lees later Druk af

Deel deze tijdlijn

Wegen en spoorweg in Putten

Periode: 1800 -1900

De infrastructuur van Putten veranderde enorm in de loop der tijd. Van zandpad tot klinkerstraat, van spoorlijn tot snelweg.

Station van Putten vroeger © CC0

Rede van Nulde © CC0

In de Middeleeuwen

De middeleeuwen kenmerkten zich door stank in de steden en de haast onbegaanbare wegen op het platteland. In Gelre had de landheer, de graaf en later de hertog, de zeggenschap over de zogenaamde Heerenwegen. De hertog moest de veiligheid waarborgen om "alle ghewelt te keeren". Putten kent veel wegen die in oost - west richting lopen. Zij verbinden de buurtschappen aan de oost- en zuidkant van het dorp met de heidevelden en de bossen en met de hooilanden aan het Flevomeer, de latere Zuiderzee.

Handelsroutes

Veel brandhout, heideplaggen, humus en strooisel voor de stallen werd over de zandwegen per paardenwagen naar de boerderijen in Huinen en Halvinkhuizen vervoerd. Vanaf de lage hooilanden in de polder werd hooi naar de hoger gelegen boerderijen gebracht. De heidevelden en de bossen enerzijds en de lage hooilanden anderszijds vormden de basis voor het boerenbedrijf.

In de Gouden Eeuw was de Arnhemse Karweg een zeer belangrijke handelsroute. Vanuit Harderwijk, via Arnhem, trokken de handelslieden met hun waren naar Westfalen in het Duitse Rijk. Omgekeerd kwamen veel marskramers en Tödden met  hun negotie en kledingstukken naar ons land. Via de Hessenwegen kwamen ze ons land binnen. Vaak moesten ze onderweg bij de tolhuisjes tol betalen. De Hessenwegen meden vaak de dorpen om te voorkomen dat de Duitse kooplui de lokale middenstand concurrentie zouden aandoen. anuit het Putter- en Sprielderbos liepen de nodige wegen via de Putter eng naar de laad- en losplaats bij Nulde.

Veel bosproducten, zoals brandhout, eek, boomschors van de eik, voor de leerlooierijen in Noord-Brabant en bosbessen en paddenstoelen werden over het water naar de grote steden in het westen en naar het zuiden vervoerd.

Stadhouder-koning Willem III

De stadhouder-koning Willem lll (1650 - 1702) bouwde het jachtslot Het Loo bij Apeldoorn uit tot een klein Versailles. Hij organiseerde grote jachtpartijen en daar had hij lange rechte wegen voor nodig om in de bossen te jagen op grof wild. In Putten werden dat de Oude en de Nieuwe Prinsenweg.

Verharde wegen

Veel wegen waren eeuwenlang onverhard. Pas in het begin van de negentiende eeuw zijn soms grind, leem en keien gebruikt als verharding. De eerste klinkerweg in ons dorp is de Zuiderzeestraatweg die in 1831 is aangelegd, gevolgd door de Voorthuizerstraat in 1858. Vele wegen zijn nog lang onverhard gebleven.

Putten als kuuroord

Een grote verbetering voor de ontsluiting van Putten was in 1863 de aanleg van de spoorlijn Amersfoort - Zwolle. Toeristen kwamen per trein naar het dorp voor de bossen en de heidevelden voor de zuivere lucht. Ook mensen met tuberculose kwamen daarom naar herstellingsoorden en pensions in ons dorp om te kuren.

Snelweg

In 1936 is de Nieuwe Rijksweg, nu inmiddels Oude Rijksweg, aangelegd van betonelementen. Na de Tweede Wereldoorlog zijn steeds meer wegen binnen en buiten de bebouwde kom verhard. In 1967 is de snelweg A28 aangelegd langs de Puttense kust. Deze vormt sindsdien een goede verbinding met de andere delen van ons land.

Dit verhaal is onderdeel van de canon van Putten. Het volgende venster is hier te vinden.

verhalen

Tijdlijn: Wegen en spoorweg in Putten

14 resultaten

Zoek: Sorteer: Nieuwste eerst Oudste eerst Weergave:

©2018 - Verhaal van Putten is een initiatief van de gemeente Putten

Disclaimer | Privacyverklaring

Ontwerp: INZPIRE Communicatie | Webdevelopment: Haagen Internet

Deze site gebruikt cookies

Accepteren

Bekijk ons privacy-beleid.